-

Testy a recenze - Peugeot iOn

13.09.2010 | Peugeot iOn - podrobné představení

Peugeot iOn

Specifická barva loga

Peugeot i0n, bude prvním vozem v historii Značky, který ponese zvláštní logo, na němž je nový, perleťově bílý/chromovaný lev, který bude označovat vozy s nulovými emisemi.
Toto logo je umístěno na kapotě vozu i0n, na černě nalakované liště výklopné zádi a uprostřed všech čtyř kol. Doplňuje ho logo „Full Electric“ na zadních blatnících.

i0n je se svým tvarem a minimálními převisy jednoznačně kompaktním vozem určeným do městského provozu. Jeho snadno identifikovatelný design bude brzy spojovaný s jeho technologickou jedinečností. Svému majiteli vytvoří moderní image ekologicky uvědomělého řidiče, který je průkopníkem 100 % elektrické technologie.

Vzhled vozu i0n, pro který je typická zaoblenost a charakteristická malá vypouklá kapota prodloužená velkým šikmým čelním sklem, vyvolává okamžitě sympatie. Svůj vzhled podtrhuje celobarevnou karoserií a litými koly. K dispozici je v sedmi odstínech, z toho jsou dva perleťové, dva metalické a tři standardní ovšem osvěžující a veselé.

Záměrně tradiční interiér je k dispozici ve dvou verzích konečné úpravy. První je střídmý a konvenčnější. Druhý je rozmanitější, využívající různé materiály příjemné na dotek (hlavice řazení, kůže na volantu) a nabízející měkký povrch palubní desky a dveřních panelů, jejichž jedna část má velmi elegantní jemně modrou metalickou barvu.

Nová zkušenost za volantem v městském provozu

Kouzlo elektrického pohonu je v nulových emisích CO2 a v tichém provozu, omezeném na zvuk pneumatik jedoucích po silnici. Tyto vlastnosti jsou ideální pro jízdu v zastavěných oblastech.

Díky rozvoru 255 cm a značné výšce se do jeho interiéru pohodlně vejdou čtyři dospělé osoby. Díky svým kompaktním rozměrům (délka 348 cm a šířka 147 cm), vynikajícímu poloměru otáčení 450 cm a elektrickému posilovači řízení je auto velmi mrštné. I nejobtížnější parkování je pro něj hračkou.

I přes své malé rozměry vzbuzuje v provozu respekt a vážnost. Není pochyb o tom, že za volantem vozu i0n se řidič a jeho posádka díky vysoce posazeným sedadlům a dobrému výhledu cítí bezpečně.

Po nastartování vozu překvapí tichý chod elektrického pohonu. Řízení není jen tiché, ale i velice snadné, takže cesty jsou méně únavné a mnohem zábavnější, i tím, že celá posádka může nerušeně konverzovat, aniž by byla rušena hlukem motoru.

Řidič může lépe vnímat efektivitu vozu, a to díky měřiči výkonu na přístrojové desce, který udává okamžitou úroveň spotřeby nebo rekuperace energie (při uvolnění plynového pedálu nebo při brzdění). Řidič se velice rychle naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení, a výsledkem je plynulá a pohodová jízda.

I když i0n vede ke klidné jízdě, nechybí mu charakter a živost. V případě potřeby uvolní prudké sešlápnutí akcelerátoru ihned dostupný točivý moment a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace. Důkazem je zrychlení z 30 na 60 km/hod za 3,5 vteřiny (pro srovnání vůz Peugeot 207 THP 1.6 156 k to zvládne za 3,9 vteřiny na 3. rychlostní stupeň). Díky této živosti se dokáže bez problémů začlenit do rychlého provozu.

Bezpečnost bez kompromisů

Díky výšce vozu bylo možné umístit sadu bateriových článků (všechny součásti baterie) pod podlahu mezi obě nápravy, čímž se snížilo těžiště a vůz získal větší dynamickou stabilitu. K této stabilitě přispívá i sériová výbava – elektronický stabilizační systém ESP, elektronický rozdělovač brzdného účinku REF a brzdový asistent pro kritické situace EVA.

Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí „brzdění motorem“, srovnatelné s tepelným motorem. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem. Pro posílení účinku brzdění vytváří elektrické čerpadlo podtlak v servobrzdě.

Peugeot i0n splňuje náročné požadavky z hlediska bezpečnosti díky koncepci své struktury a bezpečnostní výbavě, kterou tvoří 2 čelní airbagy, dva hrudní airbagy, 2 hlavové airbagy, 2 úchyty Isofix a varovný systém upozorňující na nezapnutý pás na předních sedadlech a vypnutí pásu na zadních sedadlech.
Blok baterií umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna a ocelové destičky. V případě bočního nárazu chrání blok bateriových článků příčné výztuže, které také zvyšují tuhost podvozku v ohybu a v krutu .
Každý základní článek (celkem jich je 88) je uzavřen v šestibokém rovnoběžnostěnu z nerezové oceli. Jsou seskupeny po 4 nebo 8 v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku.
V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od „vysokonapěťových“ okruhů.

Zvláštnosti spojené s nabíjením baterie

Normální nabíjení z běžné uzemněné domácí zásuvky se provádí pomocí speciálního kabelu s ochranným pouzdrem, zajišťujícím elektronickou kontrolu kontinuity uzemnění a v případě anomálie nabíjení přeruší.
Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují jak snímače napětí a teploty článků, tak dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení.
V případě, že při rychlém dobíjení dosáhne jeden nebo více bateriových článků určité hraniční teploty, zajistí chlazení vnitřku bloku baterií nucený oběh „studeného“ okolního vzduchu nebo dojde k chlazení pomocí klimatizace.

Dobíjení je možné pouze pokud je volící páka v pozici „Parking“. Během nabíjení je také vypnuté zapalování, aby nemohlo dojít k neúmyslnému nastartování, je-li zapojen nabíjecí konektor. 

Peugeot iOnDojezd a nabíjení

Vůz i0n je vybaven lithium-iontovými bateriovými články nové generace, jejichž kapacita pro akumulaci energie je mnohem vyšší než u předchozích nikl-kadmiových akumulátorů, které se používaly v 90. letech (3x víc energie na kg nebo 2x víc na objemovou jednotku).

Tato baterie nemá paměťový efekt. Může se dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet.

Baterie se za pomoci klasické 220V zásuvky nabije na 100 % za 6 hodin, přičemž se používá pětimetrový kabel se standardní zástrčkou na jednom konci a se zvláštní zástrčkou pro zapojení k vozu na druhé straně. Při normálním nabíjení řidič připojí kabel k domácí zásuvce nebo ke standardní dobíjecí stanici a druhý konec zapojí do zásuvky na pravé straně vozu (zásuvka na levé straně je vyhrazena pro rychlé nabíjení). Symbol na přístrojové desce a LED dioda na bezpečnostním plášti kabelu signalizují okamžité zahájení dobíjení. To se automaticky vypne, jakmile je baterie zcela nabitá.

Rychlé nabíjení pomocí zvláštní dobíjecí stanici za pomoci třífázového 380 V proudu vyžaduje 15 minut pro nabití baterie na 50 % a třicet minut pro nabití na 80 %.
Zvláštní kabel pro rychlé dobíjení, který je pevně spojený s nabíjecí stanicí, se připojí k zásuvce na levé straně vozu. Nabíjení kontroluje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % nabití (100% nabití je možné druhým dobíjením).

Místo řidiče

Cílem konstruktérů bylo vytvořit zcela nový vůz z hlediska technologií, který si ale zachová vlastnosti, na které jsou motoristé zvyklí. Uživatel se zde proto setká s klasickým místem řidiče - s ovladači jako u klasického vozu: zapalování, ruční brzda, ovladače vytápění a klimatizace... Dále je zde čtyřpolohová volicí páka a dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou.
Otočením klíčku v zapalování do první polohy se zapnou přístroje, po otočení do druhé polohy se spustí pohon. Po rozsvícení kontrolky „Ready“ na přístrojové desce a zvukovém signálu je vůz připraven k jízdě.

Hlavní rozdíly oproti klasickému vozu se spalovacím motorem jsou na přístrojové desce, kde řidič nalezne:

  • Ukazatel nabití baterie (s 16 čárkami);
  • Měřič výkonu, který napomáhá úspornému řízení, protože ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění. Používá k tomu ukazatel, který se pohybuje v rozmezí barevných úseků:
    • - zelený úsek: řízení s minimální spotřebou energie
    • - bílý úsek: energeticky náročné řízení
    • - modrý úsek „CHARGE“: úroveň rekuperace energie.
  • Palubní počítač uvádí kromě běžných údajů i informaci o dojezdu, který se vypočítává na základě zjištěných podmínek jízdy za posledních 25 kilometrů. Na dojezd mají vliv parametry jako způsob řízení, podmínky provozu, typ terénu nebo používání topení nebo klimatizace.
  • Postupné výstrahy upozorňující na snižování dojezdu a strategie pro případ nouze:
    • Pokud ukazuje úroveň nabití baterie dvě čárky, rozbliká se kontrolka upozorňující na nutnost dobití baterie (zůstává přibližně 15 % energie).
    • Ukazatel v úrovni jediné čárky signalizuje, že dobití je nyní nezbytně nutné (kontrolka bliká).
    • Pokud už není vidět žádná čárka, zůstává kontrolka rozsvícená a palubní počítač neukazuje žádný dojezd. Strategie pro případ nouze vypne topení nebo klimatizaci. Tepelná setrvačnost umožní ventilátoru vypouštět zbývající studený nebo teplý vzduch. Výkon motoru se pomalu snižuje.
    • Pokud již není možné zajistit požadovanou akceleraci, na přístrojové desce se rozsvítí symbol „želvy“ a vůz jede pomalu.
    • Po dosažení minimální prahové hodnoty energie v baterii se vůz zastaví.
       
Zdroj: Tisková zpráva Peugeot ČR
Datum: 13.9.2010
 
www.federalcars.cz
Pobočka PEUGEOT PRAHA Pobočka TOYOTA LIBEREC Pobočka VOLVO LIBEREC Pobočka PEUGEOT LIBEREC

O společnosti Novinky Peugeot Novinky Toyota Testy a recenze Peugeot Poradna Kontakty
© 2018 FEDERAL CARS spol. s r.o. All rights reserved, created by NetSystems